Film inspirovaný neuvěřitelným životním osudem
Dánská dívka líčí příběh muže, který se ve snaze najít sebe sama, vydal tam, kam před ním ještě nikdo nikdy nevkročil. A příběh ženy, jež ho při jeho hledání podporovala, i když věděla, že ho v případě úspěchu navždy ztratí. Oscarový režisér Tom Hooper (Králova řeč, Bídníci) natočil křehký a přitom neobyčejně silný příběh, jemuž kralují Eddie Redmayne (držitel Oscara za Teorii všeho) a Alicia Vikander (Ex Machina, Královská aféra).
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou“ hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku.
FILM POHLEDEM TEREZY POKORNÉ
True storys dobývají letošní Hollywoodské Oscarové klání. Jedním těchto skutečných příběhů je i Dánská dívka. Nádherný, silný, bolavý příběh, ztvárňující tvrdý boj křehkého pohlaví za svoji existenci. Boj člověka se sebou samým za sebe samého a je také příběhem obrovské, bezpodmínečné lásky v řadě první.
„ Vždy myslím na to, jak vytvořit něco mimořádného“
říká v jednom ze svých rozhovorů anglický režisér Tom Hooper. Nutno podotknouti, že to jistě všichni tvůrci (ať již čehokoliv), ale jemu se to v posledních letech daří dokonale, což mohou potvrdit jak milovníci opulentních muzikálů, jakým byli Bídníci, či ti kteří dávají přednost subtilním, silným příběhům, jako je Oscarová - Králova řeč.
Hooperovi filmy jsou plné emocí, síly i rozbitnosti, jsou propracované do posledního detailu, dokonale se v nich zračí obraz doby, ve které se odehrávají. Jinak tomu není ani u Dánské dívky.
Respekt a úcta k tématu tak citlivému (a pro mnohé, jak známo, i poněkud nepříjemnému), od všech zúčastněných, je klíčem k magii tohoto díla. To, že není těžké splynout s příběhem, je bezesporu obrovskou zásluhou Eddiho Redmayne. Herce, kterého do rangu těch nejlepších katapultovala role Stephena Howkinga ve filmu Teorie všeho, za kterou nebylo možné nezískat ocenění největší. A zasloužil by si ho i zde. „ Eddie má dar, emocionálně k sobě přitáhnout diváky. Jeho city jsou velmi vidět “ říká režisér o svém hlavní představiteli, se kterým pracoval už na několika předešlých projektech. Eddi byl pro něho první a jedinou volbou pro roli Lilli (Einar) Wegener. Tento skvělý herec zde nehraje ženskou roli poprvé a zkušenost, kterou získal v době, kdy se živil i modelingem, zúročil dokonale. Málokdo dokáže ztvárnit cit a smysl pro látky, šaty a pohyb tak jako on. Jistě kostýmy jsou přenádherné a promlouvají, stejně jako dekorace, v dokonalé symbióze k aktérům i publiku.
Příběh dánského malíře Einara Wegenera a jeho ženy Gerdy čekal na své ztvárnění 15 let a je radost pro všechny milovníky silných, vizuálních příběhů, že se ho dočkali. „ Lili je dar, který jsem dostal „ říká Eddie Redmayne. A já mohu pouze dodat, že je to dar, který předává dál s obrovskou grácií a opravdovostí. My, sedící ve tmě hlediště, pak můžeme jen s úžasem sledovat, jeho proměnu. Alicia Vikander v roli jeho ženy mu rozhodně pouze nesekunduje. Vede stejně silný boj, jako on a je to ona, kdo přenáší na plátno lásku největší - bezpodmínečnou.
„ Ještě nikdy jsem v kině neslyšela takové ticho“ , zašeptla má přítelkyně, ve chvíli, kdy poslední titulek opouštěl filmové plátno ....