„Minulost je jako černá díra, když se přiblížíš, může tě pohltit.“To jsou slova Lisbeth Salanderové - nekonvenční, nezávislé, bojovnice za spravedlnost a snad nejpopulárnější hackerky v dějinách literatury. Zároveň se jedná o premisu příběhu, který jde, této dosti drsné ženě, nekompromisně pokládající jasné hranice zlu, hluboko pod kůži. Co ona sama vidí zrcadlit se na dně pomyslné černé díry, se dozvíte na konci napínavého thrilleru – Dívka v pavoučí síti.
Lisbeth Salanderová není na plátnech kin žádným nováčkem a její příběhy dobře zná každý čtenář, milující tento žánr. Trilogie románů Stiega Larssona Milénium je řazena k nejúspěšnějším literárním počinům našeho století. Ačkoliv sám autor již nežije, jeho introvertní, nebojácná, tajemná a nesmírně chytrá zastánkyně spravedlnosti se přesto vrací. Tentokrát v podobě bestselleru vydaného v bezmála čtyřiceti zemích světa a vycházejícího z pera novináře a spisovatele Davida Lagercrantze. Na plátna kin ji právě teď přináší stoupající režisérská hvězda Fede Arvarez (Lesní duch, Smrt ve tmě). Pro producenty jde o volbu vskutku skvělou, neb tento nesmírně sympatický, talentovaný a povětšinou usměvavý krasavec je opravdovým mistrem hororu. Své vize plné napětí umí zhmotnit, tak, že přibíjí diváky do sedadel, neboť tajemství, strach, odpor k perverzi, kterou sledují, a touha zbavit se jmenovaného je donutí žít spolu s postavami na plátně příběh, jež vypráví. V tomto případě nás zavede na cca 2 hodiny do Stockholmu, kde slečna Salanderová dostává novou zakázku. Splní ji, jak bývá jejím dobrým zvykem, avšak je okradena, a to se nemělo stát. Hrozí obrovzké nebezpečí ne jen muži, jenž žádal o pomoc, jeho malému synovi, či novináři Mikaelovi Blomkvistovi, ale i celému lidstvu. Aby vyhrála krutý boj, musí se ponořit do vlastní psyché, rozjitřit vzpomínky a doufat, že překoná všechny nástrahy s tím spojené.
I tentokrát tedy Lisbeth Salanderová nebojuje za sebe, ale pro druhé a opět si poradí se všemi překážkami, stojícími ji v cestě – ALE.....To ALE ji dělá jinou, než jakou jsme ji měli možnost poznat dříve. Hmatatelně cítíme zranitelnost, sídlící v hloubi duše a rozbitnost jež je opakem chladnokrevného cílevědomého jednání, přinášejícího úspěch misím na které se černovláska s dračím tetováním vydává. Za svoji proměnu vděčí hlavní postava příběhu především hereckému výkonu nositelky Emmy a Zlatého glóbu Claire Foy. Je vynikající a není divu, že první otázka která je obvykle k filmu panu režisérovi kladena se týká právě jejího obsazení. Automaticky bývá totiž spojována s anglickou královnou Alžbětou II. Ztvárnila ji v mnohými oceňovaném seriálu The Crown a snad nikdo by nečekal tak dokonalou přeměnu půvabné, křehké, mladé dámy v kybernetický stroj vraždící ve jménu dobra a pudu sebezáchovy ničitele lidstvu škodlivé. Ale stalo se, a Claire Foy něhu, sobě vlastní, schovala za masku chladnokrevnosti. V očích, které beze slova zahrají doslova vše, si ji však ponechala a to ALE, zrcadlící se v jejich hloubce, tvoří film Dívka v pavoučí síti - samo sebou spolu s umem pana režiséra a ostatních tvůrců. T.P.