Novinky v Zoo Praha, to nejsou jen nové přírůstky, ale také neustálé hledání nových způsobů, jak zvířatům zpestřit prostředí, vyplnit volný čas a stimulovat jejich přirozené chování – fyzickou i mentální aktivitu. K tomu slouží tzv. enrichment. Pražská zoo jej zvolila jako ústřední komunikační téma letošního roku, které se promítne do programu v areálu i do outdoorové reklamy.
„Pro celkovou pohodu zvířat je enrichment velmi důležitý, mnohdy zásadní. Pro některé druhy může být dostačujícím enrichmentem již samotná existence sociální skupiny; jindy pomůže vizuální kontakt se zvířaty v sousedství či přítomnost návštěvníků. Řada jedinců však uvítá větší míru rozptýlení a podnětů, a právě na ty se soustředíme nejvíce,“ vysvětlila Markéta Lavická, specialistka na pohodu zvířat a enrichment.
„Například ledním medvědům obohacujeme prostředí historického medvědince nejen tvorbou umělého sněhu, nabízením různých hraček a zamrazováním potravy do ledu, ale také předkládáním pachů, které medvědy aktivizují. V projektovaném novém areálu pro medvědy pak k obohacení prostředí zvažujeme i instalaci různých technologických prvků, včetně ‚torpéda‘ pro simulaci pohybu plovoucí potravy,“ doplnil kurátor savců Pavel Brandl.
Zjednodušeně řečeno – chovatelé v Zoo Praha neustále přemýšlejí, jakými způsoby své svěřence „zabavit“, neboť i zvířata, a to nejen ta mladá, si ráda hrají, objevují a zkoumají. Od března do října se o tom bude možné přesvědčit také prostřednictvím nové kampaně ZVÍŘATA V POHODĚ.
„Role zoologické zahrady je i veřejností stále více chápána jako oáza pro zvířata a ohrožené druhy než zábavní park pro lidi. Pražská zoo dokáže skvěle skloubit zájem zvířat a atraktivitu zahrady pro návštěvníky, bez kterých se neobejde. A i tento projekt je jedním z důvodů, proč máme v metropoli jednu z nejlepších zoo světa,“ okomentoval kampaň náměstek primátora hl. m. Prahy pro životní prostředí Petr Hlubuček.
Jaké konkrétní postupy pražská zoo používá, bude jasně patrné z billboardů, citylightů, sociálních sítí a samozřejmě přímo v areálu zoo. Stejně jako loni při kampani VZÁCNÍ A JEDINEČNÍ bude mít i ta letošní silný edukativní přesah se zacílením na základní a střední školy.
„Pro každý měsíc jsme zvolili jedno ústřední téma, kterému uzpůsobíme také program areálu. Návštěvníci se tak dozvědí a uvidí třeba to, jak si zvířata užívají vodní radovánky, co všechno jim lze připravit z požárních hadic věnovaných dobrovolnými hasiči z Kolovrat a Lochkova či jak lze enrichmentem podpořit péči o zvířecí tělo,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.
Enrichment se dá zjednodušeně rozdělit do několika skupin, které se však navzájem prolínají:
Potravní
Jedná se asi o nejčastější a nejoblíbenější způsob enrichmentu, neboť i zvířata ve volnosti tráví většinu dne sháněním a zpracováváním potravy. Jeho příprava navíc nemusí být nijak složitá; stačí například nakrájet běžně podávané krmivo na drobné kousky a rozházet je po expozici, nebo naopak začít podávat vcelku to, co dříve bývalo snadno dostupné v misce. Potravu také mohou chovatelé schovat do různých úkrytů (třeba do dřevěných špalků s vyvrtanými otvory, do potravních hlavolamů či piñat – figurín zvířat), zavěsit do výšky, natřít ve formě pasty na různé objekty v expozici nebo zamrazit v ledu (zmrzliny). Důležitým bodem potravního enrichmentu je i občasná obměna časového rozvrhu krmení.
Smyslový
Smyslové vnímání zvířat se od lidského v mnoha ohledech liší. My bychom v obývacím pokoji pachové stopy vytvořené z krve, moči nebo trusu rozhodně neocenili, pro mnohá zvířata se však jedná o vítané zpestření a možnost uplatnit svůj vynikající čich. Pro pachový enrichment se ale využívají i pro nás příjemnější vůně, například aromatické oleje z různých druhů bylin. Hmatové vjemy lze umocnit rozmístěním kartáčů a jiných masážních prvků po expozici, aby se o ně zvířata mohla třít a drbat. Opomenut nesmí být ani zrak a sluch.
Environmentální
Velký význam má promyšlený a strukturovaný prostor expozice umožňující nejenom dostatečnou pohybovou aktivitu, ale i možnost úkrytu a nerušeného odpočinku. Důležitá je obměna vybavení. Může se jednat o doplnění lan nebo kmenů pro šplhání, vodních prvků pro plavání a ochlazení, změny substrátů nebo dosadby zeleně.
Poskytování „hraček“
Expozice je třeba pravidelně doplňovat o „neokoukané“ předměty, se kterými zvířata mohou nějakým způsobem interagovat a manipulovat, ať už tlapami, kopyty, rohy nebo celým tělem. Často se jedná o „hračky“, které sice nemají přírodní původ, ale u zvířat vyvolávají různé prvky přirozeného chování. Příkladem mohou být míče, barely, papírové krabice, uzle z provazů nebo prolézačky vyrobené z požárních hadic. Z přírodních materiálů pro výrobu enrichmentu dobře poslouží tykve, kokosové ořechy, borové šišky nebo vrbové proutí.
Text a fotografie: ZOO Praha