Polovina července je každoročně časem, kdy se do města Žďár nad Sázavou sjíždějí příznivci současného tanečního, cirkusového a pohybového umění, ale také zahraniční a domácí umělci ve zmíněných oborech vynikající. Koná se zde totiž festival KoresponDance. 11. edice zve na jedinečný program a bohatou plejádu site-specific a in-situ představení, tentokrát na téma Architektura a krajina. Jen co s úspěchem obsadil venkovní areál Pragerovy kosty, kde 27. června nabídl street dance a nový cirkus, intervenuje KoresponDance se svým hlavním programem do veřejných prostranství města Žďár nad Sázavou, na tamní zámek, Zelenou horu a Dolní hřbitov. Tancem a současnými pohybovými žánry zde vzdá ve dnech 13. až 16. července poctu legendě české architektury, Janu Blažeji Santinimu a 300. výročí jeho úmrtí. Malí i velcí návštěvníci se mohou těšit na 4 dny nabité performancemi, workshopy, filmovými projekcemi, diskusemi, hudbou a spoustou zábavy.
„Tanec a nový cirkus mají mnoho společného s architekturou, protože tato různá umění se řídí stejnými fyzikálními pravidly. Jsou spojena s gravitací a potřebou se od ní osvobodit: skoky, visy nebo velkými otvory v opěrných zdech a riskantními výškami. Symboly spojené s tělem se používají i v architektuře: například půdorys kostela kopíruje lidské tělo v horizontální poloze atd. Prostředí nebo krajina jsou důležitým kontextem a mění vztah návštěvníka k budově nebo představení. KoresponDance se o tato témata vždy zajímal, a proto je to outdoorový festival, který svá představení přizpůsobuje místům, kde jsou prezentována veřejnosti. Znovuobjevování míst ve městě je vzrušující...,“ vysvětluje jeho ředitelka Marie Kinsky, která zároveň řídí pořádající Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.
Právě Santini zanechal ve Žďáru nesmazatelnou stopu a díky němu a dechberoucí kapli na Zelené hoře, již projektoval, se město pyšní zastoupením na seznamu UNESCO. Tak jako Santini pracoval s vertikálností, čísly, posvátnou geometrií a symbiotickým tancem architektury a okolní krajiny, ztělesní nyní jeho principy pozvaní umělci a uskupení. K nejvýraznějším i nejzajímavějším bezesporu patří představení Rezonance. Projekt propojí téma architektury, hudby, tance i historie, a to v poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Zde se v režii přední osobnosti letošního ročníku, špičkové francouzské choreografky Béatrice Massin představí skupina Fetes Galantes, která produkuje úchvatné barokní taneční choreografie. Ta si bude umělecky notovat se slavným domácím tělesem Collegium 1704 a společně vytvoří originální hru pohybu, světla i zvuku v prostoru, který k tomuto spojení doslova vybízí.
Řada představení je připravována speciálně pro festival a odehrávají se tak ve světové premiéře.
KoresponDance přináší unikátní spojení genia loci barokního zámku se současným uměním, díky koncentraci celého programu do jednoho areálu vytváří opravdovou festivalovou atmosféru, a nejen zastřešuje sérii představení, zcela stírá dělící linii mezi umělci a publikem, kteří se všichni setkávají na centrálním prvním nádvoří, a v neposlední řadě uvádí neopakovatelná site-specific díla, která pozvané skupiny na zámku připravují i tři týdny před zahájením festivalu.
Na festivalu se již během jeho prvních sedmi ročníků objevili umělci z osmnácti zemí.
KoresponDance je výjimečný i programem, který každoročně pečlivě skládá jeho zakladatelka Marie Kinsky se svými spolupracovníky. Žďár nad Sázavou už přivítal hvězdy, jako jsou Dominique Boivin, Paco Decina, Béatrice Massin, Jordi Galí, Joseph Nadj, skupiny Barely Methodical Troupe či Foco alAire producciones a zapsal se do paměti představeními Něžný bagr, Contigo, La Cosa a mnoha dalšími.
FOTOGRAFIE: Benoit Fanton, Cécile Melta, Alena Češková, Jordi Calvet a archiv