FILM POHLEDEM TEREZY POKORNÉ
Další Tom Hanks film startuje v našich kinech, tentokrát pod režijní taktovkou Toma Tykwera, vynikajícího německého reřiséra, jednoho z nejzajímavějších své země, jak se o něm právem říká. Každopádně film „Lola běží o život“ ho katapultoval mezi světové star režiséry a od té doby si své místo na výsluní drží. Hologram pro krále je jeho první komedií. Ano dalo by se to tak říci – tedy spíše tragikomedií a dojemnou love story zároveň. „ Každá dobrá komedie, musí mí v sobě přítomné také velké drama“ říká pan Tykwer a samozřejmě , má pravdu. Obé je v jeho novém filmu prezentní, často se smějeme a přitom soucítíme s tragickou situací, ve které se hlavní představitel nachází. Dokážeme se do něj vžít, vždyť také doslova jak se říká „nesleze z plátna“ a je tomu tak dobře. Tom Hanks je brilantní ve své roli Alana Claye. Přesně takový, jaký se nám vryl do srdcí v době, kdy jeho hvězda začala stoupat vzhůru a on se stal miláčkem publika.
Na počátku byla kniha - román Davea Eggerse „Hologram pro krále“- navržena na cenu National Book Avard. Kniha, ve které se spojují dva naprosto odlišné světy. Mentalita obyvatel západního světa, v tomto případě USA a Saudské Arábie, hrají hlavní role v příběhu muže, kterému se kompletně rozbil osobní život a má teď udělat největší obchod, který firma jež ho zaměstnává, kdy měla. A tak se ocitne se svým kufříkem a týmem tří lidí v pouštním městě, které ještě nestojí. Ví, že v této situaci neexistuje neobstát, jednu firmu vlastním rozhodnutím již zlikvidoval u druhé si to ve své situaci již opravdu nemůže dovolit. Stres, který prožívá ho donutí vyhledat lékařskou pomoc. Ta přichází v podobě krásné, empatické muslimské lékařky (Sarita Choudhury) a zda mu tato tajemná lékařka pomůže a nebo to bude třeba jeho nový přítel, místní taxikář (Alexander Balck), uvidíte sami. Timing filmu je přesný, přichází do kin v pravý čas, abychom si mohli uvědomit a srovnat v sobě určité věci související se současnou situací odehrávající se v našem světě. Anabáze filmu je krátká. Kniha nadchla Toma T., ten zatelefonoval Tomovi H., který ji jako velký čtenář, již také znal a nacházel se ve stejné situaci nadšení pro příběh v ní popsaný. No a teď tu máme film, kterému tímto přeji velkou diváckou návštěvnost. Domovem filmařů se po dobu natáčení stala východní Sahara – Maroko, protože v Saudské Arábii nebyl možné získat povolení (pár záběrů natočených a originálních místech vzniklo takřka ilegálně). Štáb sídlil většinu času v osamoceném hotýlku, stojícím mezi pískovými dunami, kde se prakticky dělil o jednu koupelnu a vůbec žil vskutku sparťanských podmínkách, což bylo možné jen díky skromnosti hlavního představitele, který netrpí hvězdnými manýrami, nevyžaduje luxus za každých podmínek, jak tomu bývá u mnohých jeho kolegů, a tím se stává jedním z tmelících kamenů filmařské „rodiny“, která vzniká vždy na krátký, zato velmi intenzivní, čas. Film je druhou spoluprací Toma Hankse s panem režisérem a oba si ji pochvalují, hovoří o sobě v superlativech, oba věří v to, co společně vytvořili, mají stejný vkus, jak říkají, doplňují se a vzniká tak symbioza, kterou pak můžeme cítit i z plátna. A já vás tímto zvu do kina, neb si myslím, že nebudete litovat.