Celovečerní dokumentární film režisérky Aleny Činčerové Identita – ES je filmem v kuloárech skloňovaným v superlativech již před tím, než vůbec spatřil světlo světa na plátnech našich kin. A není divu. Nese v sobě strhující životní příběh jednoho z nejuznávanějších genetiků a imunologů světa, a my se tak můžeme potkat s panem profesorem Emilem Skamene, majitelem okouzlujícího charismatu, z něhož čiší naprostá esence lidství, nesoucí v sobě vzrušení i klid, hloubku i stálou přítomnost jakéhosi vzdáleného smutku, mísícího se s radostí ze života. Můžeme sledovat samozřejmost konání tohoto muže ukotveného v sobě samém. Onu kotvu přináší přijetí vlastního životního „osudu“, vyrovnání se a naplnění tím, co v životě tvoříme a ovlivňujeme my sami. Člověk prakticky nemůže být ve svém oboru úspěšnějším nežli on. Dobře na Nobelovu cenu byl „pouze“ navržen, nezískal ji, což je pro něj, jak sám ve filmu říká, jako by se nestalo. Zdi jeho pracovny v obrovském komplexu budov ústavu pro výzkum Univerzity McGill v kanadském Montrealu, jehož je zakladatelem, pokrývají desítky ocenění světových univerzit, vědeckých akademií, výzkumných center i mezinárodních organizací. Jsou i vzácné okamžiky, kdy na klopu svého saka připne zlatou lili rytíře Národního řádu Québecu a malý odznáček-vyznamenání královny Alžběty pro Kanaďany, kteří jsou významní pro Britské impérium.
Film tvoří dvě vzájemně se neustále prolínající linky. V jedné nás pan profesor provází částmi svého života, ve druhé, inscenované s herci, pak sledujeme malinkého chlapce, jenž se narodil židovským rodičům uprostřed války v Bučači, epicentru jednoho z největších pogromů druhé světové války. Z 16 000 Bučačských židů přežili pouze 4. On, je jedním z nich. „Za mnoho let svého působení na poli dokumentárního filmu jsem se setkala se stovkami lidských příběhů. Některé byly všední a obyčejné, jiné překypovaly zvraty a rozmanitostí, ale jeden mi doslova vyrazil dech. Je to příběh špičkového vědce, který věnoval celý svůj profesní život tajemství genů, a přitom po léta neznal geny vlastní. Neznal svou skutečnou identitu.“ říká Alena Činčerová. Přesto, že je již po mnoho let renomovanou autorkou a režisérkou (cyklus Modrá krev, Komici na jedničku, Cestománie, GEN, Neobyčejné životy, epos Sedláci atd.), je IDENTITA-ES jejím prvním, celovečerním filmem jdoucím do kin. Svou lásku k filmu, touhu po hledání příběhů, která se vepíší do srdcí diváků, inspirují je, otevírají nové obzory zdědila po svém otci Radúzu Činčerovi. Byl scénáristou, režisérem, legendárním autorem slavného Kinoautomatu, prvního interaktivního filmu světa, kterým na Expu-67 doslova celý svět také oslnil. Jeho dcera ale v jeho stopách nejde. Ano, postarala se o znovu uvedení tohoto díla, jež se nevyhnutelně zapsalo do historie světové kinematografie a s láskou tím vzdala poctu, muži který ovlivnil její život, vytváří však stopy své vlastní.
Necelý týden před premiérou v našich kinech, získal film Identita-ES na britském Lion Film Festivalu cenu za nejlepší celovečerní dokumentární film, Alena Činčerová pak cenu za nejlepší režii. Na Hollywood International Golden Age Festivalu ji byla udělena cena za nejlepší mezinárodní dokument, na festivalu Eastern Europe International Movie Awards v tureckém Izmiru obdržel film hlavní cenu v kategorii celovečerních dokumentů, zvláštní uznání si pak přivezl ze soutěže Impact Docs Avards. Vzhledem k tomu, že film byl představen veřejnosti teprve před pár dny, věřím, že to ještě není vše. Avšak současná ocenění na poli světového filmového klání nejsou tím, proč by si člověk neměl nechat film Identita-ES ujít. Je tím příběh, který si v sobě nese hlavní hrdina, jeho rodiče (jedni i druzí) i „tajemná“ postava člověka, který osmnáctiměsíčního chlapce vynesl v ruksaku z místa genocidy na Ukrajině k příbuzným do Prahy. Zlatou nití filmu je pak touha muže jménem Emil Skamene, dokázat svou prací, svým způsobem života, že stálo za to, toho malého chlapce z Bučači zachránit.