Firmy pro rok 2024 predikují zpomalení růstu mezd. Dle průzkumu* společnosti Hays zaměřeného na kvalifikovaná pracovní místa (tzv. bílé límečky) se chystá letos zvyšovat mzdy 87 % zaměstnavatelů, ve svých peněženkách to však příliš nepoznáme. 52 % z nich uvádí, že letos svým lidem přidá nejvíce do pěti procent. Jak tedy chtějí firmy nové zaměstnance motivovat? Stále více výhod už zaměstnanci nepovažují za benefit, ubylo firem, které poskytují příspěvky na stravu. Zajímavý je nárůst zaměstnavatelů, kteří poskytují různé formy věrnostních programů, kde odměňují loajalitu zaměstnanců.
„Trend letošního pomalejšího růstu mezd není patrný jen v České republice, podobný přístup mají například zaměstnavatelé v sousedním Polsku. Přestože primární motivací k pracovní změně u zaměstnanců bylo a zůstane finanční přilepšení, přibývá těch, kteří uvažují z dlouhodobé perspektivy. Pro ně je lákavá vidina kariérního růstu, možnost získání vyšší pozice, práce pro prestižní firmu nabízející kvalitní produkty a služby nebo pro firmu, která podporuje flexibilní formy zaměstnávání, například zkrácené úvazky. Zhruba třetina zaměstnanců v našem průzkumu pak přikládá vysokou váhu i celkové nabídce ostatních firemních výhod a benefitů.“, říká Agnieszka Pietrasik, ředitelka personální společnosti Hays pro Českou republiku.
V současné době už zaměstnanci některé výhody nepovažují za benefit, ale za součást standardní nabídky, která nesmí chybět. Sem patří například dovolená navíc nebo příspěvky na stravu, nyní už ale také flexibilní pracovní doba nebo možnost práce na dálku. Zaměstnavatelé zájem o benefity ze strany svých lidí pečlivě sledují a průběžně jejich nabídku upravují, meziročně tak dochází k zajímavým změnám.
K největšímu propadu došlo právě u příspěvku na stravu, který dle průzkumu společnosti Hays poskytuje o 14 % zaměstnavatelů méně, než v roce předchozím a mezi nejžádanější benefity jej řadí jen 20 % respondentů z řad zaměstnanců pracujících na kvalifikovaných či specializovaných pozicích.
„V meziročním srovnání benefitů, které zaměstnavatelé nabízejí, si příspěvek na stravu pohoršil nejvíce, i tak jej však stále nabízí 71 % dotázaných společností. Důvodem poklesu je například i vyšší počet firem, které umožnují sestavit si balíček benefitů na míru, dle konkrétních preferencí daného zaměstnance. Zde se pak projeví efekt toho, že pouze pro pětinu lidí jsou stravenky nebo stravenkový paušál stále atraktivní. Pouhé zrušení tohoto benefitu by však zřejmě způsobilo revoluci, finanční prostředky proto svým zaměstnancům obvykle zaměstnavatelé nechávají ve formě nějaké jiné výhody.“, komentuje Agnieszka Pietrasik.
Pokles je dále u příspěvků na penzijní a životní pojištění, to poskytuje o 4 %, respektive 5 % společností méně než před rokem. Naopak více firem nabízí pracovní flexibilitu a možnost práce z domova (nárůst o 7 %).
Zajímavý je desetiprocentní nárůst zaměstnavatelů, kteří poskytují různé formy věrnostních programů, kde odměňují loajalitu zaměstnanců. Tato odměna mívá nejčastěji podobu dalších dnů volna navíc nebo i zajímavých finančních odměn či příspěvků na dovolenou pro dlouholeté zaměstnance. To ukazuje na snahu udržet si kvalitní a zkušené lidi, které firmy tolik potřebují.
„Pracovní trh se v posledních letech rychle mění a s ním i motivace zaměstnanců ke změně. Máme za sebou náročné roky, kdy se zaměstnavatelé snažili přidávat na mzdách, aby si své lidi dokázali udržet, nicméně stejné tempo nelze udržet dlouhodobě, obzvlášť v období, které je ekonomicky nestabilní. Proto je nutné pracovat i s dalšími faktory, které mohou přilákat uchazeče o práci,“ uzavírá Agnieszka Pietrasik z Hays.