Je půvabná, energická a navíc blond. Martina Jerhotová Daňhelová je mladá inženýrka ekonomie, žije v Týně nad Vltavou a má koníčka, kterým se mnoho žen pochlubit nemůže. Je pilotkou rallye. Navíc i držitelkou titulu „Nejúspěšnější žena českého automobilového sportu 2014
Jak se vlastně žena dostane na post - soutěžní jezdec automobilových rallye?
V mém případě to zavinily bláznivé geny po tatínkovi. Už od dětství snil o automobilových závodech. Nikdy se k nim ale nedostal. Postupem doby se k svému snu chtěl vrátit. Pomáhali jsme organizátorům Rallye Český Krumlov. Najednou ale zjistíte, že pouze se na závody dívat vám nestačí. Chtěli jsme si závod projet. Být jeho součástí, alespoň jako předjezdci. Jenže i oni musí mít licenci. Bylo nutné jít do Školy Rallye a než jsme ji zvládli, závod proběhl. Jako majitelé licence jsme se tudíž rovnou pustili do závodů. Ve Škole Rallye jsem potkala i svou první spolujezdkyni Martinu Zikmundovou. Bylo jí sedmatřicet, mně o patnáct méně a studovala jsem na vysoké škole. Jako čistě ženská posádka jsme se vydaly na první závod.
Měly jste před startem trému?
Náš první závod byl očistec. Jedete závod s chlapy a jste na chvostu. Ten rok jsem měla navíc bouračku na vodě. V době, kdy jsme Rallye Jeseník jely, zrovna hustě pršelo. Jedete proto opatrně. S respektem. Náš první závod nebyl ani tak o trémě. Spíš to byla hrůza!
Jak reagovali na dámskou posádku na rallye muži?
Velice dobře. Podél trati byla spousta kluků ochotných nám poradit, s přehledem podávali pomocnou ruku.
Co to obnáší, když do života holky vstoupí rallye?
Musíte v sobě mít velkou dávku trpělivosti a pochopení. Nejen od nás samotných, ale i od okolí. Člověk se chce stále zrychlovat. Ruku v ruce s tím ale přicházejí první karamboly. Rallye je i o shánění sponzorů, které také vyžaduje spoustu času.
Nemají to soutěžní jezdkyně v komunikaci se sponzory snazší?
Zpočátku jsme si to s mou navigátorkou také myslely. Nic podobného ale neplatí. Sponzoři na dvě ženské v kabině soutěžního vozu reagují spíše shovívavě. Nevěří, že je něco podobného možné!
Jakými argumenty se je snažíte přesvědčit?
Dnes už argumentujeme svými výsledky. Firmy si hodně rozmýšlí, kam peníze investují. Podpoří buď své zájmy, nebo známé. Podporují nejspíš naše nekonečné nadšení. Dokážeme je právě jím strhnout.
Co vám přineslo sedm let závodů?
Obrovské zkušenosti. Každý rok je cenný. Každý ujetý kilometr vám dá zkušenosti k nezaplacení. Dnes jezdím s Karolínou Jugasovou ze Zlína, má předchozí spolujezdkyně šla na rodičovskou dovolenou. S Karolínou jsme několik let po sobě nejlepší dámská posádka v republice. Loni jsme vyhrály mistra třídy. Znamená to, že ve třídě 8 – dvoulitrech jsme nejlepší i mezi chlapy. Měly jsme zhruba 22 soupeřů. Dokázaly jsme přesto obstát a získat titul.
Podepsala se na vašich skvělých výsledcích i změna vozu?
Z malého Volkswagen Polo jsme přesedlaly do dvoulitru Renault Clio. Naše výsledky tím šly hodně nahoru. Před třemi lety jsme vytvořily čistě dámskou posádku v týmu Agrotech Martina Rady. Jezdily jsme tehdy Alfu Romeo. Dnes závodíme za ČK Motorsport a jezdíme na Renault Clio R3. Je to zatím ideální varianta.
Co pro vás navigátorka v kabině vozu znamená?
Ona je můj mozek. Říká mi, co mám v dané dělat. Kdy brzdit, zatočit, kam jet. S navigátorkou si musíte vzájemně sednout, jedna druhé v kabině musíme absolutně důvěřovat. V posádce nesmíte cítit napětí. S tím druhým člověkem musíte naprosto souznít.
Před Karolínou byl vaším navigátorem nějaký čas tatínek. Hádali jste se?
Pravidelně jsme se hádali při tréninku. A řeknu vám, že i kdybych s ním dnes sedla do auta, pohádáme se při tréninku znovu. Je to chlap. Vím, že pro mě chce jen to nejlepší, ale je schopný dělat pouze jednu věc najednou.
Jakým způsobem probíhají závody rallye?
Začínají pro nás už samotným tréninkem. Jezdí se dva, tři dny předem. Někde vám povolí dva průjezdy, jinde tři. Snažíte se dodržet předpisy, půl dne strávíte v autě. Další den už se připravujete na závod. Přemýšlíte o tom, jaké dáte pneumatiky, uvažujete o trati. Plně se na závod koncentrujete.
Kolik lidí vás na závody doprovází?
Stabilně máme jednoho šéfmechanika a dva mechaniky. Jedním z nich je můj manžel.
Seznámili jste se na závodech?
Seznámili jsme se v baru. Můj muž je nadšený motorkář a barman ho tehdy upozornil, že i já jsem benzínově založená.
Co vlastně ženě do života přináší rallye?
Rallye je droga. Rozjetý vlak, z kterého se vám špatně vystupuje. Naučilo mě pokoře. Oslovuje mě ale i sama atmosféra závodů. Mám úžasnou podporu své rodiny, ale na závodech se pojednou utváří něco podobného, Soudržnost, pochopení. Motivují vás i výsledky. Když si mohu říci, že jsme udělali krok dopředu, mám ohromnou radost. Takovou, jakou vám do života může přinést jen rallye!
BOX
Martina je inženýrka ekonomie, bývalá reprezentantka ČR v kanoistice, pracuje v rodinné firmě v Týně nad Vltavou. Jejím vzorem je francouzská jezdkyně rallye a účastnice mistrovství světa Michelle Mouton. Při závodech Rallye Mexiko se dokonce setkaly. K závodům ji přivedl otec Vlastimil, který dnes říká: „Každý se snaží dětem vytvořit takové podmínky, aby byly lepší, než jsou jejich rodiče. Jsem proto moc spokojený, že Martinu rallye baví a daří se jí. Každý táta se přece naparuje, když jeho dcera je v něčem dobrá!“
Text : Alena Štrobová Foto : Dagmar Hájková