Příběhy zhmotněné ve špercích KRISTÝNA MALOVANÁ

Tvorba šperkařky a designérky Kristýny Malované je originální jako ona sama. Umělecké geny jí do vínku dali rodiče sochaři.

Svou výtvarnou cestu už si ale prošlapala sama.

Pokud vzdělání korunuje životní zkušenost, dostalo se jí obého v míře vrchovaté. Po dvou letech na Akademickém gymnáziu Štěpánská přešla na Střední umělecko průmyslovou školu na Žižkově, kde studovala výstavnictví. V pauze mezi dalším studiem chvíli pracovala, než se dostala na Fakultu umění a designu Univerzity Jana Evengelisty Purkyně v Ústí nad Labem, kde studovala produktový design. Pobyla tam ale jen krátce, protože byla přijata na Vysokou školu umělecko průmyslovou v Praze, kde absolvovala v ateliéru design výrobků pod vedením profesora Jana Němečka a profesora Michala Froňka. 

„Při studiu jsem hodně stážovala, byla jsem rok v Miláně, nejdřív studijně, na Politecnico di Milano, což je oproti UMPRUM takový velký moloch, kde je více oborů, a já byla pochopitelně na designu. Politecnico je známá též vedením profesorů zvučných jmen. Následně jsem měla to štěstí, že jsem si našla práci ve studiu desingera Matteo Rangi, což bylo hodně zajímavé, protože jsme mohli dělat zakázky pro takové firmy jako je Campari, Lavazza a podobně,“ rekapituluje své zkušenosti z období před tím, než se vrátila do Čech kvůli diplomové práci.

Diplomovala kolekcí světel z křišťálu - ilu, která vznikla ve spolupráci s firmou Preciosa. Mezitím ale ještě stihla roční stáž na své mateřské škole UMPRUM, u jedné z nejvýznamnějších tvůrkyň moderního šperku Evy Eisler. A dále pak stáž na architektuře pod vedením berlínského studia Raumlabor Berlin. Do Berlína mimo jiné pak zamířila i po studiích, kde pracovala v design studiu.   

Produkt i šperk v symbióze 

Spolu se Zbyňkem Krulichem založili v roce 2012 studio Morphe, které se věnuje interiérovému a produktovému designu a návrhům výstavních expozicí. Z Kristýniny dílny pochází například kávové sety Set de Café Noble s podšálky z managonu nebo Grand Set de Café Noble s podšálky z mořeného dubu. „Je to francouzský porcelán, inspirovala jsem se v jedné dílně ve Francii, kde jsem měla dost času a klidu na práci a pořád jsem si tam něco skicovala. Když jsem se pak vrátila do Čech, už jsem ty nápady jenom oživila. Tehdy jsem si musela v Paříži koupit dva kufry navíc, protože jsem si domů vezla spoustu keramiky, porcelánu a skic,“ říká.

Zatímco značka Morphe je dílem společným, šperk je její osobní záležitostí. „Šperk jsem dělala vždycky současně s produktem a interiérem, ale poslední dobou jsem se na něj trochu víc zaměřila. Baví mě na něm, že je to hodně osobní forma. A také že hned vidím výsledek.“

Svůj šperkařský ateliér má Kristýna Malovaná na pražském Novém Městě a pracuje pod šperkařskou značkou Kristýna Malovaná Jewellery. Ve dvoře domu sídlí Back-Yard – prostor, kde je prodejní showroom designerů, šperkařů a módních návrhářů a také dílny a ateliéry některých z nich. Kristýniny šperky se vyznačují nejen originálními tvary, ale také materiály.

Pracuje například s perbunanem, což je syntetický kaučuk.

Na Designbloku představovala kolekci Ozdoby prérie, kde byla základem stoprocentní ztužená bavlna - lanka obrazně zachycená ve větru, ztužená v pohybu. Vznikly tak originální náhrdelníky inspirované motivem divokého západu a silných žen v něm. „Každý náhrdelník je originál, majitelka má tak svůj jedinečný kus. Při jejich tvorbě jsem šla především po příběhu, který za kolekcí je a jeho zhmotnění ve šperku, takže jsem to brala z trochu jiného pohledu.“

Zajímavé jsou také její šperky z nerezové oceli: „Je to hodně tvrdý, ale krásný a čistý materiál. I tady jsem trochu pracovala s příběhem. Inspirovalo mě poměrně nový předpis, podle kterého lidé musí nosit v noci na silnici různé reflexní prvky a takové ty ošklivé pásky třeba na kabelkách. Tak jsem si říkala, že bych mohla udělat jako vtip takový reflexní šperk jako ochranný prvek do nočního města, třeba při cestě z nočního baru... Některé náramky a náhrdelníky jsem potáhla speciálním provrchem, který reaguje na světlo.“  

Kristýna ale pracuje i s klasickými materiály jako je například stříbro, z něhož vytváří minimalistické šperky. 

Inspiraci sbírá vlastně pořád. „Dívám se po lidech a sleduju, co se nosí. V Čechách to zatím není žádná sláva, ale někdy jsem mile překvapená. Hodně ale koukám po materiálech a říkám si, co by se dalo přetavit do šperku. Ale sbírání inspirace je spíš podvědomé, v hlavě se mi dlouhodobě ukládají takové obrázky, fragmenty, z nichž pak vznikají mé věci. Většinou pracuji s určitým geometrickým tvarem, který nějakým způsobem narušuji a snažím se ho nabourat, aby to nebyla nuda. S materiály a tvary si tak různě hraju a hrou pak dojdu ke šperku nebo objektu, což je vlastně zábava.“ 

Prestiž u nás i v zahraničí

Originální, hravé a s příběhem jsou i její snubní prsteny z titanu, které vznikají budoucímu manželskému páru přímo na míru. 

Kristýna je perfekcionistka, což se projevuje nejen na jejích výrobcích, ale i na formě jejich prezentace. Ráda proto spolupracuje s fotografy Patrikem Boreckým a Tomášem Brabcem, jejichž práce jí vyhovuje.  

Produkty, které vznikly pod značkou Morphe, byli k vidění na mezinárodních veletrzích jako Salone del Mobile v Miláně nebo DMY Berlin. Svítidlo Other light dokonce putovalo do Japonska v rámci výstavy oceněných prací v celosvětové soutěži Koizumi. Své šperky prezentuje na akcích jako Designblok či desingSUPERMARKET a zúčastňuje se i nejrůznějších workshopů.

Letos byla Kristýna Malovaná nominována na Czech Grand Design v kategorii designer šperku roku. 

Text : Zuzana Ptáčková

Foto: Dagmar Hájková/ portréty Kristýny Malované /, Alžběta Diringerová, Tomáš Brabec a Patrik Borecký, Štěpán Mamula

Fotogalerie