V České republice odstartoval unikátní projekt na podporu podnikatelek v oblasti rukodělné výroby a designové tvorby. Projekt ArtBees je devítiměsíční motivační a vzdělávací program pro 50 vybraných podnikatelek z České republiky a ze Slovenska. Do projektu byly za velkého zájmu vybrány ženy, které jsou v 2. -5. roce podnikání, mají kvalitní ověřený produkt a chtějí rozvíjet své podnikání, nastavit obchodní a marketingové strategie a vytvořit nová pracovní místa. Nejvíce zastoupenými obory je tvorba výrobků z textilií, design a řemeslná výroba. Účastnice budou své podnikání rozvíjet za podpory společnosti Coca-Cola a dalších partnerů – platforem Moudré podnikání žen a ArtBe.
Projekt ArtBees iniciovala v České republice společnost Coca-Cola, která v rámci svého celosvětového projektu 5by20 podporuje ekonomickou a podnikatelskou nezávislost žen po celém světě. „Do roku 2020 chceme podpořit 5 milionů žen ve 200 zemích světa a ženy z ArtBees jsou jedny z nich,“ uvádí Kateřina Eliášová, manažerka komunikace společnosti Coca-Cola Česká republika a Slovensko.
Cílem projektu je kultivovat a rozvíjet místní kreativní podnikání a pomoci vytvářet nové pracovní příležitosti v Čechách i na Slovensku.
„Baví nás podporovat a rozvíjet malé podnikání žen, spojovat ženy a učit se společně. Záměr programu vznikl z touhy všech partnerů po reálné a praktické podpoře lokálnímu, férovému a kreativnímu podnikání v České a Slovenské republice. Tento program chce pomoci odvážným a šikovným ženám, proto jsme projekt pojmenovali po včelách, které symbolizují pracovitost, krásu, soudržnost a péči o celek,“ uvádí Lenka Papadakisová, odborná garantka projektu za platformu Moudré podnikání žen.
„Malé podnikání žen za využití kreativních a tvůrčích schopností je pro ženy, které chtějí sladit svou práci s rodinou vhodnou formou pro aktivní zapojení do lokální ekonomiky. Vytváří tak komunity, které se vzájemně podporují a rozvíjí jedinečné a originální značky. Vidíme to v mnoha zemích, kde ženy v rámci našeho projektu podporujeme,“ doplňuje Kateřina Eliášová ze společnosti Coca-Cola.
Výběr účastnic do projektu proběhl na základě otevřené výzvy v průběhu července a srpna, kdy bylo z téměř stovky přihlášených žen vybráno odbornou porotou 50 podnikatelek. 60 % z nich je ve fázi stabilizace svého podnikání a chce posílit prodej, 40 % účastnic plánuje podnikání dále rozvíjet a získat ekonomickou nezávislost a stabilitu. Nejčastější kritické otázky, které ve svém podnikání řeší je navýšení prodeje, zlepšení komunikace s cílovou skupinou, posílení marketingu, delegování práce a zapojení další pracovní síly, stanovení strategie na delší období.
Jedna z účastnic projektu, Nikoleta Macinská, slovenská podnikatelka v oblasti tvorby oblečení s vlastním autorským potiskem, matka 8 dětí, ke své účasti v projektu uvedla:“ Mojí největší motivací je posunout se dále, myslím si, že mám dost nových nápadů pro tvorbu, ale současně s tím potřebuji podpořit i praktickou stránku svého podnikání. Cílem je rozšířit výrobu o vlastní modely, přijmout zaměstnance, dostat svou značku více do povědomí a zvýšit výnosnost.“
V průběhu devítiměsíčního konzultačně vzdělávacího programu se účastnice prostřednictvím tzv. bootcampů (několikadenní intenzivní výukové tréninky), pravidelných konzultačních dnů učí využívat svůj podnikatelský talent, budovat svoji značku a komunikovat s klienty a veřejností, efektivně používat nástroje online marketingu. Dozví se jak přemýšlet o svém nápadu v číslech, stanovit cenu, přejít z živnostníka na podnikání, strategicky a ekonomicky uvažovat, rozvíjet svůj tým a zaměstnávat nové lidi. Výstupem bude rozvojová strategie na 2 roky, která povede podnikatelku dále i po skončení projektu.
Autoři projektu mysleli i na podporu prodeje výrobků a značek zapojených tvůrkyň prostřednictvím design marketů tzv.Pop up Koncept Storů v Ostravě a v Praze, které budou vyvrcholením celého projektu.
www.artbees.cz či na FB projektu.
Text : Jitka Novotná Fotografie : Dagmar Hájková