SUBURBICON – městečko, jež slibuje svým obyvatelům blahobyt, idylický život s věčným úsměvem na tváři a tak to také je. Tedy přesně do té doby, než skončí úvodní titulky filmu, zařazovaného do žánru Film – Noire. Velmi tvrdá kriminální komedie, skvěle napsaná, zinscenovaná, zahraná. Hvězdné obsazení za kamerou i před ní. A co můžete doopravdy čekat? Klasiku, která vychází z umu tří, dnes již legend filmového plátna - Ethen a Joel Cohenovi a George Cloony. Tedy satiru prolnutou do hororu s nastavením zrcadla vždy přítomnou sociální a politickou angažovaností pana režiséra – tedy na rtech úsměv, který zmrzne prakticky v okamžik svého zrodu. Pouze na konci (k úlevě publika) zvítězí a chvililinku zůstane, než ovšem udeří poslední záběr filmu, ve kterém nepotřebuje pan Cloony slova k tomu, abychom pochopili sdělení, jež chce předat.
Jeden den jako druhý v městečku “zalitém sluncem“. Idyla maloměstského světa místních obyvatel, rezervována výhradně občanům bílé pleti, je narušena. Jeden ze zdejších domů si pronajme afroamerická rodina. Co s tím, rozhodují občané sami. Výsledek můžeme očekávat, ale také doufat, že se třeba nenaplní. Hlavní linie filmu patří příběhu, odehrávajícímu se v přímém sousedství nově příchozích. V domě účetního veleúspěšné společnosti Pappas & Swain Gardnera Lodge dojde k přepadení, při kterém je před očima nejmladšího člena rodiny spáchán jeden z největších možných zločinů. Malý Nicky se probouzí v nemocnici vedle své mrtvé matky a začíná život měnící se v jedno velké trauma, se kterým se musí vyrovnat a hlavně přežít. Přežít ve společnosti narušených lidí, kteří jsou, zdá se, všude okolo. Komu věřit a komu ne? Že je v nebezpečí chápe poměrně záhy, podobně jako jeho stejně starý nový soused – každý z hochů zažívá svůj vlastní příběh šílenství, jež vládne ve filmu většině dospělým.
Scénář napsali bratři Cohenové roku 1986, byl situován do své současnosti a příběh Gardnerovi rodiny se v něm odehrával bez sousedství, narušeného rasovými problémy. Pravidlo: střež se za každou cenu hodných, věčně se usmívajících a svoji vlídnost prezentujících lidí, z něj bezesporu do světa volalo, stejně jako šílenství hlavních protagonistů. Příběh čekal dlouho na svoji realizaci a teď si milovníci humoru obou pánů mohou přijít na své.
O nadstavbu původní rodinné story se postarali George Cloony a Grand Heslov, kteří spolu scénář dotvořili do podoby, jakou máme před sebou. Cloonyho filmy (tím myslím Cloonyho režiséra a producenta) mají vždy punc vyjímečnosti – nastavují zrcadlo současné společnosti, otřásají zajetými modely a pokud ne, přinášejí nadstavbu a to ať už jsou kulisy a kostýmy z doby jakékoli. Zde se jedná o psychopatické středoamerické předměstí let padesátých. K rozvinutí původního námětu ho inspiroval reálný příběh afroamerického manželského páru Williama a Daysi Myers, kteří se v padesátých letech přestěhovali do Levittown v Pennsylvánii. „Městečka“, která v té době stavěla po celé zemi firma Levitt & Sons a byla panem Levittem původně koncipována právě výhradně pro bílé obyvatelstvo. „Chtěl jsem poukázat na naše současné problémy a nemocná rodina v centru nemocné společnosti, mi k tomu přišla, jako možný prostředek „ říká pan režisér, jež je prototypem úspěšného muže, který ví co chce, za čím jde a za co bojuje. O hereckém obsazení není třeba nic psát – Matt Damon – skvělý herec a neméně skvělý scénárista v hlavní roli. Po jeho boku vždy výjimečná Julliane Moore ve dvojroli Gardnerovi ženy Nancy a její sestry Margaret a v poslední době neméně vykající Oscar Isac v roli zástupce pojišťovny. O talentu malého Noah Jupe se již psalo jako o velikém objevu v souvislosti s filmem „Meat Jack Will“.
Film SUBURBICON měl svoji premieru na FFM v Benátkách, kde byl nominován na Zlatého Lva. Sošku si sice neodnesl, ale standing ovation i slova chvály ano a jeho tvůrci zářili, kdekoliv se ocitli. Ti kdo je pozorovali měli radost a dobrou náladu a tu přeji i já vám...