Teorie tygra - FILM RADKA BAJGARA * K 70 NAROZENINÁM *JIŘÍHO BARTOŠKY * 2.4. NA ČT 1

 TEORIE TYGRA  -  FILM POHLEDEM TEREZY POKORNÉ

     

V pravý čas, přichází do kin filmová tragikomedie Teorie Tygra. Ne jen pro to, že příroda začíná opět vonět a v nás se probouzí chuť se toulat, přesně tak jak to dělá hlavní hrdina příběhu, ale hlavně pro to, že se zaručeně zasmějete a smíchu je nám vskutku třeba. Film přináší radost, pobavení, chvilkami i smutek a dojemno, ženské pokolení je v něm však rozhodně nejemno. Žádné křehké ženy nepotkáte. I když vlastně jednu ano a potom ještě jednu opravdu prima, která spolu se svým mužem tvoří jakousi oázu filmu. Herci Pavla Beretová a Jakub Kohák jsou párem, který vidíte na plátně vskutku rádi, ale vévodí mu někdo jiný. Muž, jehož ani nemůžete nevidět rádi. Charisma Jiřího Bartošky nikdo v naší zemi zatím nepředčí a my ho vidíme v roli, která je mu psána doslova na tělo. Nebo spíše na „tělo“ jeho  hereckému umu, neb s jeho reálným životem má společného pramálo, to je třeba říci. Prostě je tu skvělý a vy si s ním užíváte dobré i zlé, a to s velkou chutí. 

Je důležité podniknout svoji cestu za svobodou a je jedno kdy se to stane a co je její představou, hlavně že se to stane. Manipulace, prosazování vlastní pravdy, nerespektování druhého a pak divení se, o tom je tento film a také o dobrodružství, přátelství, touhách a snech o hledání, prostě o životě. Někdo se pobaví, někdo bude děkovat za dar, že nepatří do party, kterou tvoří hlavní představitelé příběhu, někdo se třeba chytí za nos a někomu se možná dokonce zachrání manželství.

Pokud vám třeba některá ze situací, odehrávajících se na plátně, přijde přehnaná, pak je dobré prověřit si autora scénáře a také pana režiséra. Obého se ujal Radek Bajgar. Vlastně MUDr. Radek Bajgar psychiatr. Takže je nutno předpokládat, že jistě přesně ví, o čem mluví a i když se již leta tomuto oboru aktivně nevěnuje, stále s ním má co dočinění. Využívá ho ve své tvorbě scénáristické, producentské a jako šéfredaktorovi časopisu Reflex, je mu jistě také k užitku. V režisérské židli nesedí poprvé, ale Teorie Tygra je jeho prvním celovečerním filmem. 

„ Chlapi vůbec nevědí, proč jsou na světě a my ženy jsme tady od toho, abychom jim to vysvětlili“ to jsou slova hlavní ženské představitelky v podání Elišky Balzerové. Slova, která se v její filmové rodině dědí po přeslici a stávají se tak dogmatem všech žen.  A jak to dopadá? To zjistíte během posledních záběrů filmu....

                                                           T.P.

     I ochočení muži mohou zdivočet - CinemArt - tragikomedie

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. 

A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi.

Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. 

Jiří Bartoška ke své postavě a tématu filmu prozrazuje: „Ženy si berou tygra, aby z něj postupem času udělaly králíka, kterému se nasype trochu toho krmiva, ale hned se mu zavřou vrátka, aby ho náhodou nenapadlo hrát si mimo králikárnu na tygra. A o tom se snažíme vyprávět náš film.“

 

  NÁVOD NA CHOV ŠELEM V DOMÁCNOSTI :

 Tygr je zábavné, ale nebezpečné zvíře. Má ostré drápy, zuby a svobodného ducha.

 Tygr není králík.

 Nezavírejte šelmu do klece, museli byste po zbytek života sedět před ní a hlídat.

 Pořizovat si vodítko je zbytečné. Nefunguje.

 Když budete mít šelmu na své straně, ochrání vás.

 Netlačte na pilu, nevěšte se tygrovi na krk a nikdy nezkoušejte vyčítavé pohledy ani varovně     zdvižený prst.

Ničeho nedosáhnete.Když tygr zaleze, nechte ho tam. Když vyleze, pohlaďte ho.

Dobře naladěný tygr dokáže fantastické kousky.

Skutečnou šelmu nelze domestikovat, aniž byste ji zranili. Zraněná šelma je nebezpečná.   Nechoďte s tygrem do přímého střetu, jizvy se špatně hojí.

Udržujte si odstup a dostatečnou únikovou vzdálenost.

Přesto je život s tygrem vzrušující a ta trocha krve vám za to stojí.

A jestli ne, pořiďte si králíka, budete šťastnější oba.       

Fotogalerie