My ano. Dokonce u odborníka, který je v branži pojmem. Dalibor Hajdin je respektovaný hairstylista, v branži patří k nejlepším. V Toni & Guy v Michalské ulici vytvořil v barbershopu pro muže ideální zázemí. Na ženy ale nezanevřel. Naopak – vzájemnou inspiraci mezi dámským a pánským stylem účesové tvorby se snaží ve své práci vytěžit na maximum. Dalibor je živel. Profesionál každým coulem. Stále v něm ale vnímáte nadšení, empatii a velkou dávku pokory.
Dalibore, co je to „barbershop“?
Zázemí pro muže, kde mu profesionální hairstylista a holič nabízí úpravu účesu i vousů. Ke slovu přijde pěna a břitva. Hlavně je ale barbershop o jisté míře intimity. Žena přijde do kadeřnictví a je ráda středem pozornosti. Komunikuje s ostatními, dobře se baví. Je to přirozená součást její relaxace. Chlapi to tak nemají. Pro své prožitky vyžadují soukromí. Jistou míru intimity. Nakonec, úplně stejně to mám nastavené i já sám. K zubaři jdu rád v době, kdy vím, že tam nebude příliš rušno. Totéž platí u lékaře. V Toni & Guy ke mně přijde muž dolů do místnosti, kde není moc dobrý signál na telefon. Odloží si ho na pult, který je tak daleko, aby na něj stále nesahal. Pojednou je tu sám. Je v absolutním klidu. Užívá si svůj čas, který věnuje pouze sám sobě.
Kdy jste se rozhodl pro tento typ práce?
Vyučil jsem se klasickým kadeřníkem. Pánská vlasová móda mne ale lákala stále víc. Už během školy jsem pracoval v malém pánském holičství. Samozřejmě, že stříhám i ženy. Oba světy jsou vlastně propojené. Do pánských střihů přenáším, ale i odstraňujijisté prvky z dámských účesů a dámské módy. Zejména pokud jde o polodlouhé vlasy. Pánský střih obecně vyžaduje jistou míru dokonalosti. Žádá si preciznost. Práce s krátkými vlasy je náročná. Pro mužské střihy jsou typické například výraznější kontury. Ženy mají být ženské, velmi krásné. Žena má svou osobností zářit jako šperk.
Podléhá barber módě?
Samozřejmě, že podléhá módě. Všechny střihy jsou klasicky dané, ale trendy se nestále rozšiřují. Vnímáte, co právě letí v Americe, Asii, Evropě - jaké trendy jsou momentálně aktuální například ve Velké Británii. Ohromný vliv sehrávají sociální sítě. Facebook je pro nás cenným zdrojem informací.
Konkurence se otevřenosti na sociálních sítích nebojí?
Vůbec, naopak mám pocit, že v zahraničních barbershopech nás vnímají jako vzdálenou rodinu. Většina barberů nemá problém se s vámi o svou zkušenost a možnost vzdělávání podělit.
Platí stejná otevřenost i v Čechách?
Po pravdě, u nás je otevřenost ve výměně informací stále trochu problém. Není trend tu lidi více oslovit. Dle mého bychom si ale v barbershopech měli vytvářet maximálně otevřené prostředí. Podělit se o novinky, komunikovat navzájem a stále se vzdělávat.Cíl máme v oboru všichni společný. Tlačit muže k tomu, aby dobře vypadali a neměli na hlavách nesmysly.
Jak si vedou barbershopy v Praze?
Je to obor, který se neustále rozvíjí. V Praze jich znám dost s rozdílnou úrovní. Někde vnímám pozitivní atmosféru, jinde mám dojem, že se změnily na továrny. Rychle, rychle vás upravíme, stejně rychle, prosím, upalujte pryč!
Barber ale není jen o tom, že si koupíte břitvu. Potřebujete k tomu nutné vybavení, zajistit dokonalou péči nejen o vlasy, ale například i o pleť klientů.
Vyvíjí se český a slovenský muž?
Samozřejmě, že ano. Za posledních 50-60 let je to velice znát. Před pár lety muži obvykle sledovali trendy různých fotbalistů. V současné době už daleko více sledují herce a modely, kteří se stávají jejich aktuálními idoly. Většina mužů už má dnes idol, kterému se chce vizuálně, nebo oblečením přiblížit. Sociální sítě jsou rozběhnuté na maximum a muži na nich hledají inspiraci. V Toni & Guy se snažíme požadavkům klientů maximálně přizpůsobit. Přejeme si, aby u nás muži měli své místo. Najdou tu nejen kvalitu značky, ale i pohodu, relax a vše, co k tomu patří.
Stejně jako k vám patří výrazné tetování?
Určitě, protože tetování je můj styl. Patří ke mně. Prodává můj vzhled. Většina z mých tetování je promyšlená a mají jeden a více významů. První význam je ten, který vidíte na první pohled. Druhý je určený pouze mně. Mám je od jednoho tatéra. Jmenuje se Michal z Rooster Tattoo v Bratislavě. Je mým kamarádem a v oboru patří k nejlepším. Mé tetování je komplexní a jsem na ně hrdý.
Vaše práce je náročná i fyzicky. Jak relaxujete?
Věnuji se muaythai a dělám i jógu. Ideálně si pročistím hlavu při cvičení v Alpha Gym v Thámově ulici. Patří mému kamarádovi Jakubovi, který je právě dnes při focení mým modelem. Cvičení je velmi specifické, velice funkční. Nepotřebujete k němu žádné stroje, protože partnerem je vám vlastní tělo. Je to ideální, protože stroj vám obvykle procvičí jeden sval. Cvičení v Alpha Gym vám ale zapojí více svalů zároveň. Po tréninku jsem uvolněný. Mám dokonale vyčištěnou hlavu.
Máte nějaký profesní sen, Dalibore?
Mám určité body, které si plním a chci jich dosáhnout. Jsem spokojený s tím, jak pracuji a co dělám. Je hodně toho, čeho chci dosáhnout. Stejně dobře ale vím, že k tomu patří i to, že budu nadále stát za křeslem a stříhat a holit, jak nejlépe umím!
Na závěr se zeptám se i modela Jakuba: Proč jste si vybral právě Dalibora?
To je přece jasné. Dalibor je nejlepší!
Dalibor a komiksy
Hairstylista a jeden z našich nejlepších barberů Dalibor Hajdin patří k milovníkům komiksů. K jeho dětským láskám patřily například Želvy Ninja. „Svět komiksů není tak jednoduchý, jak si spousta lidí myslí,“ vysvětluje Dalibor. „Každý z nich má skrytou myšlenku, v důsledku důležitou. Řada z komiksů je protikorupčních, moralizujících, vystupují proti nejrůznějším nedobrým společenským jevům. Některé americké komiksy byly vytvořeny právě proto, aby se lidé s jejich superhrdiny ztotožnili. Mám spoustu kamarádů, kteří jsou na komiksy zatížení. Jsme komiksová komunita a já do ní patřím velice rád.“
Text : Alena Štrobová Fotografie : Dagmar Hájková