Partnerská akrobacie, důmyslné manipulace s objekty nebo unikátní žonglérská vystoupení uvede šestý ročník festivalu nezávislého nového cirkusu Cirkopolis. Během sedmi dnů ožije divadelní scéna Paláce Akropolis, Ponce - divadla pro tanec a Kasárna Karlín novým cirkusem s výrazným přesahem do jiných žánrů. Čeští a zahraniční performeři se představí divákům od 10. do 16. února.
Rozmanitost novocirkusového žánru v podání nejlepších evropských souborů se odráží i v programu letošním ročníku festivalu. “Naše dramaturgie se dlouhodobě zaměřuje na aktuální trendy autorské novocirkusové tvorby. Akcentujeme představení, která mají přesah do jiných uměleckých žánrů a druhů.Řekněme jednoduše, že jsou odvážnější. Ve výběru klademe důraz i na různé cirkusové techniky.Co projekt,to jiná estetika a unikátní přístup k cirkusové technice,” říká Šárka Maršíková, ředitelka CIRQUEONu.
Zahraniční tvorbu reprezentuje pět evropských projektů. Festival zahájí žonglérské představení LOOP francouzské umělecké skupiny Cie Stoptoï, v němž za doprovodu bubenického expresivního rytmu dochází k hravým proměnám a technickým překvapením žonglérské dvojice Neta Oren a Gonzalo Fernandez. “Loop je představení na hranici bubenického koncertu. Neta a Gonzalo našli naprosto unikátní způsob, jak pracovat s žonglérskými kruhy hravě a překvapivě,” doplnila Šárka Maršíková.
Na pomezí akrobacie, tance a důmyslné manipulace s objekty balancuje vizuální a pohybové představení Acrometria katalánského tria PSiRC. Během několika vteřin pohltí diváka svět plný fyzického risku a emocionálního napětí a přenese ho do prostoru, v němž dochází ke komplikovanému prolínání reality se subtilním psychickým vnímáním skutečnosti. Umělci se řídí heslem “Cítím, tedy jsem!” a pokouší se na jevišti ztělesnit sen, který se skrývá v každém z nás.
Partnerské akrobatické duo Zinzi a Evertjan zkoumá v poetickém představení Memo limity svého těla. Holandsko-belgické duo získalo celou řadu ocenění, například speciální cenu poroty na prestižním Festival Mondial du Cirque de Demain 2013. Dlouhou dobu byli součástí kanadských Seven Fingers, či francouzských Companie XY, které jsou divákům známé z festivalu Letní Letné.
V současné době se zaměřují na autorskou tvorbu, která vychází z brilantní cirkusové techniky, poezie těla a vizuální hry.
Zábavné, napínavé, i hravé je představení Masse Critique francouzské skupiny Lonely Circus, které propojuje balanční techniku a vizuální hudební instalaci. “Lonely Circus nejsou žádní elévové. Provazochodec Sébastien Le Guen a hudební skladatel Jérôme Hoffman se dlouhodobě zaměřují na propojení netradičních balančních cirkusových technik a snímání zvuků, které v reálném čase mixují do hudebního celku,” prozradila Šárka Maršíková.
O finální tečku za festivalovým týdnem se postará pětice performerů, kteří dlouhodobě tvoří v Berlíně. V prostorách nuselského CIRQUEONu nazkouší neopakovatelné představení Cirkopolis
Vol. 6: Berlin Spirit, které bude premiérou a derniérou zároveň. Představení vzniká ve spolupráci s Berlin circus festivalem. “Tento jednorázový formát se během šesti let trvání festivalu osvědčil a těší se nebývalému diváckému zájmu. Všichni, umělci, diváci, režisér i my dramaturgové, sázíme na lidskou kreativitu a totální umělecký zápal a evidentně se nám každoročně daří vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a zábavy. Ale vždy je to sázka, co nakonec vznikne. Tentokrát je to okořeněno tím, že jsme pozvali berlínské novocirkusové umělce,” říká Petr Boháč, divadelní dramaturg Paláce Akropolis.
Českou scénu zastoupí akrobatická site-specific performance Opticon, ve které autorka Eliška Brtnická touží zachytit pohyb očima fotografa, a přitom ho nezastavit. Představení DÓ Lukase Blahy a Evy Staré poutavě propojuje tanec a cirkus v haiku poezii.Posledními účinkujícími jsou studenti a absolventi cirkusových profesionálních škol, kteří se představí v šesti sólových vystoupeních.
V Cirkopolí Cirksession tak zaostří na téma, jak zahraniční studium ovlivňuje tvorbu a budoucí kariéru umělců.